Vitaminok, táplálék kiegészítők térdízületi problémákra

Kezdjük az alapoknál:

Ízületek nélkül a testünk csaknem teljesen merev és mozdulatlan lenne. Vannak azonban olyan ízületek is például az alsó lábszár csontjain, amelyek a hajlékonyság helyett a stabilitást is szolgálják. Az ízület igen kifinomult mérnöki alkotás. Részét képezik a csontok, amelyek forognak, hajlanak és elcsúsznak egymáson, az izmok, amelyek húznak, valamint az erős inak (az izmok kötélszerű inakkal tapadnak a csontokhoz, s húzóerejük révén mozgatják azokat) és szalagok, amelyek minden szerkezeti elemet a helyén tartanak. A csontok találkozási pontja az ízület. Csoportosításuk, felépítésük és mozgásirányaik alapján történik. Vannak szabadon mozgatható és korlátozottan mozgatható ízületek (a gerincoszlop és a medencealap ízületei). A szabadon mozgatható ízületeket, az ízületi tok által kiválasztott ízületi nedv síkosítja. A forgó és hengerízület egy síkban mozog (jobbra-balra, fel és le), a tojásízület két egymásra merőleges irányú mozgásra képes. A vállízület egy gömbízület, egy mozgékony és bonyolult ízület a testben.

A térdfájdalom bármilyen életkorban kezdődhet, fiatalabb életkorban sportsérülés, vagy túlerőltetés, míg 40 év felett (O-térd, X-térd), túlsúly, vagy ismétlődő térdsérülést szenvedtek leginkább porckopás következtében következik be a térdfájdalom leggyakoribb oka az osteoarthritis, az ízületi porcok állapotromlásának végső és fájdalmas eredménye.

A térdízületünk igen sérülékeny. A betegségek megelőzésében két fontos tényező: a testsúlykontroll és a térdkörüli izomzat edzése. Svéd kutatók arról számolnak be, hogy az ízületi porcok leépülését az ízületi gyulladás korai felismerése mellett mértékletes testmozgással is késleltetni lehet. Előbbi egyértelműen azt jelenti, hogy a fokozott terhelés kerülésével, csökken az ízületi porc terhelése, kopási rizikója. A combizomzat megfelelő kondicionálása (kerékpár), a rendszeres testmozgás, az egészséges csont és porcvédő életmód a betegség megjelenését megelőzheti.

Leggyakrabban, a lépcsőn-járás, guggolás, hosszabb egyhelyben ülés válik nehezítetté.  A fájdalom miatt a beteg a végtagját kíméli, ezért a combizomzat elsorvad. A krónikus szalagelégtelenség és az ízületi porc kopása, majd későbbi hiánya következtében a szalagok kevésbé tartanak, a térd “lötyögőssé” válik.

Arthritis & Rheumatism című szakfolyóirat 2005. novemberi számában a kutatók arról számolnak be, hogy a testmozgás vélhetően nemcsak enyhíti az oszteoartritiszben szenvedők ízületi tüneteit, illetve javítja a porc működését, de a térdporc minőségében is javulást okoz. Az aktív csoportból sokan érezhető javulást tapasztaltak a testmozgás hatására, szemben a kontrollcsoporttal. Az önértékelés eredményét a teljesítmény és az állóképesség objektív javulása is alátámasztotta, illetve az emelkedő glükoz-aminoglikán-tartalom és az MRI-vizsgálatok is igazolták

Porckopásos folyamatok jelenlegi tudásunk szerint nem fordíthatók vissza!

 

Porcvédő anyagok

A leggyakoribb panasz a fájdalom és az ízületi merevség, különösen reggel nehéz megmozdítani, munkára fogni a végtagokat. A pusztulásos porckopás közvetlen oka nem pontosan ismert, porc veszít víztartalmából, rugalmassága csökken, sérülékenyebb lesz. A rugalmatlan porc terhelés hatására mikro sérüléseket szenved, ami további leépülési folyamatokat indíthat be.

Érdekesség, hogy az eddigi tudományos adatok ellentmondásosak. Belga kutatók nemrégiben bejelentették, hogy a glükozamin-szulfát egyáltalán nem enyhíti a csípőízületi artrózisban szenvedők kínjait, és állapotuk romlását sem gátolja. Belga tudósok több mint 300 artrózisos nőt vizsgáltak meg. Kiderült, hogy akik három éven át rendszeresen szedtek glükozamint, azoknál a térdízületek pufferzónája nem csökkent, a placebót szedőknél viszont az ízületi felszínek idővel közelebb kerültek egymáshoz. A glükozaminos csoportnál a vizsgálat kezdete és vége közötti időszakban 14 százalékkal enyhült az ízületi merevség és fájdalom, ezzel szemben a placebós csoport térdízületei a periódus végére valamivel rosszabb állapotba kerültek

 

Glukozamin szulfát:

  • alkalmazott kivonatát mészhéjú tengeri állatok (főleg rákok) kitinvázából, az utóbbiét állati porcból nyerik
  • porcszövet képződését és regenerálódását segíti
  • képes megállítani, illetve lassítani a porcpusztulás folyamatát
  • javítja az ízületi folyadék viszkozitási tulajdonságait
  • kondroitin-szulfáttal együtt a kollagén rostokat erősíti
  • gyulladás gátló gyógyszerekhez hasonló hatása is van
  • szájon át adagolva a bejuttatott hatóanyag 90%-a szívódik fel, melynek csak 25-26%-a hasznosul
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 1500mg/nap

Kondroitin szulfát:

  • rendszerint marha, sertés, netán cápaporcból készül
  • porc vízmegkötő-képességéért rugalmasságáért felelős
  • glükózaminoknál is nagyobb mennyiségben képes megkötni vizet.
  • Szájon át bevéve porcépítő hatás nem mutatható ki
  • gyulladásgátlóként és a kopás lassító, a porc felületét védő anyag
  • rendszeres szedéssel 2-3 hét múlva várhatunk hatást, de az hosszú ideig tart
  • évente 1-2 alkalommal 2-3 hónapos ciklusokban ajánlott szedni
  • enyhe mellékhatásokat mutattak ki (például fokozott bélgázképződés, lágyabb
    széklet)
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 800mg/nap

Hyaluron sav:

  • A Hyaluronsav egy fehérje, mely természetes formájában megtalálható az
    emberi testben
  • bőrre öregedés gátló hatású
  • az életkor előrehaladtával vagy betegség következtében a sejtek termelődése
    folyamatosan csökken
  • sűríti az ízületi folyadékot, és részt vesz a porcszövet táplálásában,a porcok fő
    alkotóeleme
  • gyorsan képesek felvenni, megkötni, és leadni a vizet
  • gyulladás gátló és fájdalomcsillapító hatású
  • megakadályozza a további kopást, mozgásjavító hatású
  • hatás sokszor már azonnal érezhető, s a kezelés után 6-12 hónapig is kitart
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 80mg/nap
  • hyaluronsav szedése során gondoskodjunk a kellő mennyiségű magnézium
    fogyasztásáról is. (A magnéziumhiány leggyakoribb tünetei a gyengeség, az izomgörcsök,a koncentrálóképesség zavara.
    A felszívódott magnézium a vesén keresztül, a vizelettel választódik ki, ezért egészséges veseműködésűeknek nem kell attól tartani, hogy túladagolják a magnéziumot.)
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 20-50 éves 350-450mg/nap (MAGNÉZIUM)

MSM:

  • fájdalomcsillapító hatású ízületi és izomláz és -fájdalmak esetén
  • 3-4 hét után 82 százalékos volt a fájdalomcsillapítás
  • emésztésre és a bőr állapotára is jó hatással van
  • az ízületek mozgékonyságát segíti, mint kénforrás, a szervezet kénellátásában
    s szerepet játszik
  • 250-500 mg glükózaminnal, C-vitaminnal (min. 500-1.000 mg/nap), mangánnal együtt adagolva
  • főként friss, nyers táplálékkal, zöldséggel, gyümölcsökkel, hússal, tejjel,
    tengeri állatok
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 400mg/nap

Kollagén:

  • a koncentrátumot halak bőréből nyerik
  • kollagén kizárólag vérkeringés útján tud felszívódni
  • Bőrünk 75%-át kollagén alkotja! Az összfehérje tömeg 30%-a kollagén
  • kor előre haladtával évente 1 % -ot veszítünk kollagén készletünkből
  • lassulási folyamat 20 éves kor után kezdődik, majd a 30-40. életkorra
    lecsökken, és szinte teljesen leáll az 50.-60.
  • javítja a bőr, a haj és a körmök minőségét, feszesíti, a kötőszövetet lassítja az
    öregedés folyamatát
  • növeli az izomzat teljesítményét, regenerálja az ínszalagokat, amik 100%-ban
    kollagénből épülnek fel
  • nem más, mint az elasztikusság, a rugalmasság, a feszesség, azaz a fiatalság
    fehérjéje
  • A térd és a csukló korongjait félhold alakú ízületporcnak nevezik és köztük
    helyezkedik el
  • a térd ízületben az elhelyezkedés egy lekváros fánkhoz hasonlít ahol a lekvár egy zselés anyag amely vízből és kollagénből áll
  • kollagén a porcok egyik legfontosabb alkotó eleme, 67% – át alkotja a porcoknak
  • magas az aminosav tartalma miatt rostok közötti keresztkötéseket állítja helyre
  • megtartja a porcok számára szükséges vízháztartást, normalizálja a porcok anyagcseréjét
  • a kollagén és elasztikus rostokat újraképzésre serkenti, ezek biztosítják a bőr rugalmasságát és feszességét
  • amikor a porcokban fellép a kollagén hiány, nem érzékeljük azonnal
  • alkalmazhatjuk porcépítőként, ill. az ízületek közötti „kenőanyag” újratermelésében is.
  • erőt és rugalmasságot kölcsönöz a test különböző szöveteinek és sejtjeinek
  • a szájon keresztül elfogyasztott kollagén belülről táplál, felszívódik a belekben, majd pedig felgyülemlik a porcokban
  • inak legnagyobbrészt kollagénből, tömött, rostos kötőszövetből állnak
  • ha kollagént fogyaszt, ne feledkezzen meg napi +2000mg  C vitaminról
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 3000mg/25ml folyadékban

Kurkuma:

  • kurkuma egy fűszernövény gyökeréből kivont termék
  • fájdalomcsillapítóként és gyulladás gátlóként hat az izmokra és ízületekre
  • blokkolnak számos gyulladáskeltő jelzőmolekulát
  • képes megállítani a rákot a legkorábbi stádiumban, még mielőtt kimutatható
  • jó hatású az emésztési rendszerre, és meggátolja a bélgörcs előfordulását
  • kiemelkedik a rákmegelőző tulajdonsága
  • gyulladáscsökkentő, nagyon jó és ajánlott arthritis (ízületi gyulladás), osteoarthritis (csontízületi gyulladás), rheumatoid arthritis (reumás jellegű ízületi gyulladás, hagyományosabban köszvény vagy köszvényes gyulladás esetén
  • nagyon hatékonyan és eredményesen kezeli a hát, a derék, a csípő, a lábfej, a térd, a boka, a csukló, a könyök vagy a válli ízületi fájdalmakat
  • gátolja a vérrögök kialakulását, antitrombotikus, védi az érrendszert, infarktus és trombózis megelőző szerepe van
  • védi a májat és az epét, segíti a vesék működését
  • antioxidáns és csökkenti az alkohol, a cigaretta és a környezeti ártalmak káros hatását
  • gyorsítja a zsíranyagcserét, így biztosítja, hogy fogysz,és megtartod az ideális testsúlyt.
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 300mg/nap

 

Gyömbér:

  • fő alkotórészei: illóolajok, B6- és C-vitamin, valamint ásványi anyagok, elsősorban kalcium, magnézium, kén, foszfor és kálium
  • fokozza az intelligenciát és határozottabbá tesz.
  • az egyik legkiválóbb természetes görcsoldó és fájdalomcsillapító.
  • ízületi gyulladás kezelésénél is használhatjuk, mivel gyulladáscsökkentő anyagokat tartalmaz, és gátolja a gyulladáskeltő anyagok képződését
  • csökkenti a fájdalmat, és a reggeli merevségét, könnyíti az ízület mozgékonyságát.
  • olaj formájában is alkalmazhatjuk a fájó ízületeknél.
  • egy tanulmány szerint 11 napon keresztül a gyömbérkapszulák szedők közül 21%-al kevesebb izomfájdalomról számoltak be
  • injekció formája enyhíti a térd ízületi fájdalmakat
  • Ajánlott beviteli mennyiség: 400mg/nap

 

A fenti felsorolás csak egy javaslat, amit különböző fórumokról ollóztunk össze.

Szedése előtt keresse fel kezelőorvosát gyógyszerészét!

Kategória: Hasznos Címke: , , ,