Merida Scultura 903 Lampre Replica

Mi, a kerékpárok szerelmesei gyakran esünk túlzásokba. Mindig a legjobb kell, a legszebbet akarjuk, olyat, amivel a néha hősként kezelt, néha porig alázott WorldTour-versenyzők hajtanak. Persze erre az összes pénzünk rámegy, nem számít, hogy télen nyári utcai cipőben kell járnunk, mert szívünk mélyén boldogok vagyunk, ha hangyányit menőbb, pár grammal könnyebb lesz a végleges formáját soha el nem nyerő pénznyelő álombringa. Ha egy kicsit is racionálisan gondolkodnánk, tényleg ez kellene? Nem valószínű, lehet, hogy elég lenne egy Tiagra szettes gép. Mondjuk egy Merida a Lampre csapat színeivel? Nézzük!

Buongiorno! Damiano Cunego vagyok. Tudják, a „szöszi”, a Lampre Merida versenyzője. A 2004-es Giro d’Italia győztese, aki az utóbbi időben nem találja magát. Idén úgy éreztem minden rendben lesz. A tajvani gyártó támogatása új lendületet hozott a csapatnak, a Mallorca szigetén rendezett Merida tábor tökéletesen sikerült, mindenki jól érezte magát. Ott még én is boldogan mosolyogtam Ale Jet és Pippo társaságában, mint a többnaposok esélyese. A preparazione egész prímán haladt, a bringák is remekül működtek, ennek köszönhetően a Tirreno Adriatico versenyen megszereztem a hegyi összetett győztesének járó zöld trikót.

A Tour nem jött össze, egyszerűen eszméletlen tempót diktáltak az angolok. Végül 55. helyen zártam csalódást okozva magamnak, a szurkolóimnak és a csapatomnak. Pedig küzdöttem, ahogy bírtam, szerek nélkül paniagua. Júliusban a doppinghírek engem is elértek, ráadásul pont a Tour ideje alatt, nagyon megviselt a dolog. Giuseppe Saronni elmondta, hogy megbízik bennem, régóta a Lampre famiglia tagja vagyok, de ha így folytatom, csak örök tehetség leszek, aki nem váltotta be a csodás karrier lehetőségét. A világbajnokságon szereplő válogatottba sem kerültem be, pedig szívesen versenyeztem volna hazai pályán. Bár utólag az időjárást látva nem biztos, hogy tutti lett volna.

Saronni mesterrel abban maradtunk, hogy a szeptembertől novemberig otthonom környékén készülök, nyugodjak meg, ők majd küldik a Scultura-t amivel edzeni tudok. Augusztus végén meg is érkezett a gép, amin nagyon meglepődtem. Eddig a Scultura név a karbon vázas felső- és középkategóriás országútikat jelentette a Merida kínálatában, de ez egy alumínium vázas, Tiagra szettel szerelt bicicletta.

Merida Scultura 903 - Ezt fogom látni menet közben?

Felhívtam a főnököt, hogy ez valami tévedés lehet, de mondta, hogy ez van, próbáljam ki… Pippo bezzeg hazavihette Monacoba a Reacto Evo-t, lehet, hogy még lányokat is küldtek neki Tajvanról. A sprinterek élete mindig könnyebb, mint a miénk. Ők a peloton popsztárjai, Pozatto a csillogó cipővel és koi tetoválással, Boonen aki nemcsak a mezőnyhajrákon, hanem az éjszakában is „gyors”, Sagan a szőke pódiumhölgyek kedvelője, a legendás Ciporól, akitől az egész indult, nem is beszélve. Ők mindent megtehetnek, egy szakaszgyőzelem és ismét rajongók ezrei borulnak előttük térdre. Mi hegyimenők folyamatosan edzünk, több ezer méter szintkülönbséget küzdünk le naponta, és ha nem jön össze valami, egyből érdektelenné válunk. Szerencsétlen Ricco bele is őrült ebbe, a stupido saját vérét tárolta a hűtőben, hogy majd azzal vérdoppingol. Majdnem meg is halt, de Fortuna vele volt és nem járt úgy, mint korábban a hegyek királya, a felejthetetlen „Kalóz”.

Merida Scultura 903 - A Lampre csapat ajánlásával

Vázszett

Mint mondtam ez a Scultura váz alumíniumból készül. Korábban Road Race néven futottak az ilyen, versenyzésre alkalmas geometriával rendelkező, alu modellek. A tömege meglepően jó, 1450 gramm körül van, köszönhetően a Prolite 6066 triplán húzott csöveknek és a régóta bevált hidroforming (HFS) eljárásnak, amivel mindenhol a terhelésnek megfelelő csőformák és átmérők érhetőek el. Grazie az X-Taper kúpos (1-1/8 – 1,5”) fejcsőért a mérnököknek, merevségben érződik a különbség a tradizionale  1-1/8”-hoz képest. A sima hegesztési varratok és a vázon belül vezetett bowdenek letisztult megjelenést biztosítanak.

Merida Scultura 903 - Előtérben a kúpos fejcső

A villa totale karbon, dizájnban tökéletesen illeszkedik a vázhoz. Majdnem teljesen egyenes, így remekül, viszonylag agilisan irányítható menet közben.

Merida Scultura 903 - Karbon villa, a vázhoz illő dizájnnak

A dizájn még olasz szemmel is tetszetős, a duci fejcsőre már az új Merida logó került. A sloping geometriának köszönhetően szépen ívelt a felsőcső, kedvenc részletem mégis a támvillák hajlítása a nyeregvázcső előtt. A Lampre színekből „kevert” festés kifejezetten tartós és hibátlan minőségű, jól el lett találva a színek aránya is.

Merida Scultura 903 - Fekete és fuchsia színek találkozása

Saronni Úr azt mondta, hogy nem lesz nehéz megszokni, mert a geometria kialakításánál a versenyeken használt karbon Scultura CF modellt vették alapul. A vízszintes felsőcső- és a nyeregvázcső hossza meg is egyezik, de máshol vannak azért kisebb különbségek. A legmarkánsabb eltérés a láncvilláknál fedezhető fel, hiszen az alumínium modellnél ezek 8 milliméterrel hosszabbak. Ezen kívül a fejcső is hosszabb 1 cm-rel, hiszen nem kizárólag a „slam that stem” világában élő profik számára készül.

Merida Scultura 903 - Ívelt felsőcső, és az abból kibukkanó fékvezeték

Felszereltség

Mikor először rápillantottam a bringára azt hittem valami raktárról megmaradt 7800-as Dura Ace gruppo került a gépre. Közelebb menve láttam, hogy Tiagra (4600-as széria) alkatrészekkel szerelték a kerékpárt, ami manapság talán a Shimano legjobb ár-érték arányú szettje, az eggyel komolyabb 105-ös mellett. Kivételt jelentenek a japán gyártó alkatrészei alól a fékek, amiken Comp felirat olvasható, gondolom ez nem a competizione rövidítése.

Merida Scultura 903 - A Tiagra hajtás

Az ST-4600 kódú fékváltókarok felépítése még a régi Shimano karokhoz hasonlít, hosszú, elnyújtott fékkarral és külső váltóbowden elvezetéssel. Nem esik annyira tökéletesen kézre, mint például az új Ultegra, de hibátlanul teszi a dolgát. A jobb oldali karral akár 3 fokozatot is lehet egyszerre váltani a nagyobb lánckerekek irányába.

Merida Scultura 903 - A Tiagra fékváltókar még a "régi iskola" formáit követi

A hátsó váltó 10 sebességes, rövidkanalas változat, míg elöl egy két tányérral kompatibilis átdobó pakolja a láncot. A jól bevált integrált tengelyes hajtókar 50-34-es tányérjai alumíniumból készültek. A kompakt áttételhez hátul egy 12-28-as lánckeréksor dukál, hogy még így a szezon végén, pár feleslegesen elfogyasztott Birra Moretti és lasagne carbonara okozta súlyfelesleggel is fel tudjak menni a legmeredekebb hegyeken is. A KMC X10 lánc pedig elmaradhatatlan kelléke a kedvezőbb árú Merida modelleknek.

Merida Scultura 903 - Tiagra hátsó váltó, sor és KMC lánc

A kerekek építésénél probabile a tartósság lehetett a fő szempont a kónuszos Tiagra agyakkal és a saját márkás Alexrims felnikkel. Az első kerék radiálisan van fűzve, a hátsó három keresztre, ez így teljesen rendben van, viszont a tömegük nem annyira baráti.

Merida Scultura 903 - Az első kereket radiálisan fűzték

Ebben szerepe van a fekete 2 mm-es küllőknek is, amik helyett szívesebben láttam volna 1,8 mm-est vagy akár valami húzottat, no problemo, ha natúr színű. A 23 mm széles Continental Ultrasport 2 gumik teszik teljessé a kerekeket, nem véletlen, hiszen mi is a csapatban a német gyártó termékeit használjuk a WorldTour versenyeken is.

Merida Scultura 903 - Alexrims felni és Continental gumi párosítása

Az egyszerűbb karbon nyeregcső alumínium fejjel van ellátva, és egy a váz színével harmonizáló Merida Pro Sl nyerget tart. A nyeregcső bilincs a gyártótól megszokott egycsavaros darab, szerintem a fehér helyett jobban illett volna egy fekete színű a vázhoz, de ez tényleg apróság.

Merida Scultura 903 - Az egyszerű karbon nyeregcső vidám színű nyerget tart

A kormánycsapágy FSA gyártmányú, nagyon meglepődtem szerelés közben, hogy a felső csésze és a hézagolók műanyagból készültek. A kormány és a kormányszár is Merida Pro típusúak, előbbi hajlítása kifejezetten kellemes, utóbbi viszont elég komoly hajlongásra képes. Az összképet fekete-rózsaszín bandázs és Jagwire bowdenek teszik teljessé.

Merida Scultura 903 - A műanyag hézagolókat az emeletre száműztem

Menet közben

Pozitív csalódás! Jobb, mint amire számítottam. Miután a kormányt a lehető legalsó pozícióba raktam egész jó üléspozíciót sikerült kialakítanom. A fenti helyzetben akár még mio padre is gond nélkül tudta volna használni, pedig néha hátfájós az öreg. Bár lehet, neki jobb lenne alapból egy Road Ride. Érezni a gépen, hogy nem  superleggera, de kellemesen használható. A kúpos fejcsőnek köszönhetően stabil a kerékpár eleje, és mivel nem neuronokig hatóan precíz a kormányzás, amatőröknek is kiválóan, biztonságosan irányítható. A geometria táblázatból adódó különbségek a csúcsmodellhez képest azért érződnek, a hosszabb láncvillák és persze a nehéz kerekek miatt nem a sprintek királya a bringa. Síkon és lejtős szakaszokon kifejezetten jó tempót lehet vele menni, mászásoknál, viszont érezni a súlyt.

Merida Scultura 903 - Kockakövön sem kényelmetlen

Ami nagy fejlődés, hogy alumínium vázhoz képest kifejezetten jól elnyeli az úthibák rázatóit, nincs az a kellemetlen ridegség a hátsó háromszög felől. A vázon belül vezetett kábelek hangja viszont néha hallatszik, ha egy nagyobb kátyún, vagy útegyenetlenségen hajtunk át. A fékektől kicsit féltem, mert többnyire da solo edzek és ha nagyot bukok lehet csak a carabinieri talál rám járőrözés közben, valahol Cerro Veronese környékén, de megfelelően működnek.

Merida Scultura 903 - Felfelé azért nem egy rakéta

A hátsó féken érezhető némi nyúlósság, talán a hosszan, integráltan futó bowden miatt. A váltásrendszer remekül működött, semmi probléma nem volt vele. Az átdobó kicsit lassabb és működtetése nagyobb erőt igényel, mint a legújabb Shimano típusok, de nem volt gond. A kerekek bírták a strapát, 60 kg-os testsúlyommal nem sok kárt tudtam bennük tenni.

Merida Scultura 903 - A fékek várakozáson felül teljesítettek

A Continental gumik tapadása kielégítő volt. A kormány hajlítása és a bandázs kényelmes volt, viszont a nyereg 2 óránál hosszabb tekerésekkor már néhol nyomott. Lehet, hogy a korábbi sok kilométer alatt a hátsóm már idomult a Fi’zi:k Arione típushoz.

Merida Scultura 903 - Continental Merida koprodukció

Szintézis

Összességében nem baj, hogy ez a gép került hozzám az őszi időszakra. Becsülettel szolgált még az esős időben is. Remélem, ha jövő tavasszal visszaülök a karbon Scultura modellre kiemelkedően jó erőben leszek és megmutatom a világnak, hogy nem csak örök ígéret vagyok.

Merida Scultura 903 - Szépek a részletek

Egyébként a kávézóban észre sem vették, hogy nem a csúcsgép van alattam. Bella biciclette, hallottam többször is a környezetemben.

Kinek ajánlanám?

Ha egy magyar egyetemista lennék, akinek a Bikefun Hungary Kft. lehetőséget biztosít a tesztelésre, tutti nagyon örülnék. Meglévő MTB bringa mellé edzeni és néha amatőr szinten versenyezni nem gondolom, hogy kell ennél jobb kerékpár.

Merida Scultura 903 - Jól éreztem magam a nyergében

A vázszett kifejezetten minőségi, így a későbbiekben alapot adhat egy komolyabb komplett kerékpárnak is. Jó választás lehet továbbá  Lampre fanatikusok és a csapat színeiben pompázó gépre vágyóknak. Vagy egyszerűen olyanoknak, akik egy sportosabb, megbízható országútit keresnek! A Merida Teszt Centerekbenaz alu Scultura modell is kipróbálható!

Ciao!

Il Piccolo Principe

InfoBox:

Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: XS(47), S(50), S/M(52), M/L(54), L(56), XL(59)
Tesztelt gép mérete: S/M(52)
Ajánlott fogyasztói ár: 319 000 Ft

Specifikáció:

Váz: Merida Scultura Lite alumínium (6066), triple butted
Villa: Merida Road full karbon
Első fék: Merida Road Comp
Hátsó fék: Merida Road Comp
Hajtómű: Shimano Tiagra (FC-4650) 50-34
Fogaskoszorú: Shimano (CS-4600-10) 12-28
Lánc: KMC X10 10s
Hátsó váltó: Shimano Tiagra SS (RD-4601)
Első váltó: Shimano Tiagra (FD-4600)
Hátsó fékváltókar: Shimano Tiagra 10 (ST-4600)
Első fékváltókar: Shimano Tiagra 2
Első agy: Shimano Tiagra (HB-4600)
Hátsó agy: Shimano Tiagra (FH-4600)
Küllők: 2 mm fekete
Felnik: Merida MR 500 (Alexrims)
Gumik: Continental Ultrasport 2 23 mm
Kormány: MERIDA PRO Compact OS
Kormányszár: MERIDA PRO E OS -5°
Kormánycsapágy: Neck Pro Tapered
Nyeregszár: MERIDA karbon H SB15 27,2 mm
Nyereg: Merida Pro Sl
Tömeg: 9,2 kg (pedál nélkül, S/M méretben)

Képek: Sebők Péter

Forrás: http://bikemag.hu/magazin/hirek/kerekparteszt-a-szoszitol-merida-scultura-903-lampre-replica

Kategória: Tesztek Címke: , ,